مدیریت زنجیره تامین
رضا قاسمی یقین؛ فاطمه درویشی
چکیده
در این پژوهش، مسئله برنامهریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی میشود. توجه به چالشهای ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخصهای کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی ...
بیشتر
در این پژوهش، مسئله برنامهریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی میشود. توجه به چالشهای ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخصهای کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی تصمیمگیری چند معیاره در حالت چند تصمیمگیرنده، یک مدل ارزیابی و انتخاب تامینکننده بینالمللی در صنعت نساجی و پوشاک توسعه داده میشود و سپس با استفاده از یک مدل برنامهریزی ریاضی، میزان سفارش به هر تامینکننده مدلسازی میشود. در مرحله اول از روش پژوهش، در ابتدا رویکرد فازی گروهی-فرآیند تحلیل سلسله مراتبی جهت بدست آوردن وزن کلی معیارها و زیرمعیارها استفاده شده است. به دلیل وجود هر دو نوع معیار کیفی و کمی، روش تلفیقی ویکور گسترش یافته فازی-تصادفی توسعه داده میشود که برای معیارهای کیفی از دادههای فازی و برای معیارهای کمی از دادههای تصادفی (بر اساس پیشینهی تاریخی) استفاده میشود در مرحله دوم از روش پژوهش، برای تعیین میزان خرید مدل برنامهریزی غیرخطی توسعه داده میشود. در انتها، با استفاده از یک مطالعه عددی، استقرار مدل فوق در صنعت پوشاک انجام میشود و با آنالیز حساسیت مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج این پژوهش بیانگر میزان اهمیت تقاضا و ظرفیتِ تخصیص داده شده توسط تامین کنندگان بر برنامه تدارکات است.